1 op de 3 Nederlanders wil betalen om één of meerdere websites van DPG Media zonder cookies te gebruiken

Adformatie peilde de betalingsbereidheid onder 509 mensen die bekend zeggen te zijn met cookies. Van die groep gebruikt 31 procent een adblocker. 79 Procent van de totale respondenten zegt cookies meestal tot altijd te accepteren. De totale groep respondenten bezoekt op weekbasis het vaakst Nu.nl (62 procent doet dat), Ad.nl (43 procent doet dat) en Volkskrant.nl (20 procent doet dat). Circa 18 procent van de respondenten kijkt in een week niet op één van de zeven genoemde DPG Media-websites.
Het experiment van DPG Media om cookieweigeraars te laten betalen voor toegang tot de website, zou voor 68 procent van de respondenten inhouden dat zij niet willen betalen. De resterende 32 procent wil dat wel, al zegt 14 procent alleen te willen betalen als zij de website(s) van DPG Media zowel zonder cookies als zonder advertenties kan gebruiken. De betalingsbereid is bovengemiddeld hoog in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar.
De groep die betalingsbereid blijkt, heeft daar drie redenen voor. Die zie je hieronder.
| Ik snap dat DPG Media cookies gebruikt om journalistieke inhoud gratis beschikbaar te stellen | 51% |
| Ik wil journalistieke inhoud van 1 of meerdere websites van DPG Media blijven lezen | 40% |
| Ik wil uit privacyoverwegingen niet akkoord gaan met cookies en betaal daarom liever een geldbedrag | 39% |
Stel in een paar klikken jouw mediaplan samen op Media.nl
Bekijk eerdere campagnes en krijg inzicht in wat werkt
