4 op de 10 Nederlanders kent Threads en/of Bluesky, maar gebruik blijft achter
We noemden het net al: Threads en Bluesky tonen vooralsnog geen reclames. Een bewuste keuze van de ontwikkelaars, maar voor niets gaat de zon op. Threads werkt daarom aan de introductie van advertenties, zoals we die kennen van Instagram en Facebook – zusterbedrijven van Threads. Bluesky zegt liever te gaan focussen op een optioneel abonnement met meer functies. Dat laatste verdienmodel valt – op papier – beter in de smaak bij Nederlandse gebruikers van Threads en/of Bluesky.
Het is voor mij belangrijk dat Threads en/of Bluesky geen reclames toont
| Helemaal eens | 23 procent |
| Eens | 39 procent |
| Neutraal | 23 procent |
| Oneens | 7 procent |
| Helemaal oneens | 7 procent |
| Weet ik niet | 2 procent |
62 Procent van de respondenten zegt het belangrijk te vinden dat Threads en/of Bluesky geen reclames tonen. En 44 procent zegt te stoppen met het gebruik van de dienst(en) als die reclames gaan tonen.
Als Threads en/of Bluesky reclames gaat tonen, stop ik met de dienst gebruiken
| Helemaal eens | 15 procent |
| Eens | 29 procent |
| Neutraal | 30 procent |
| Oneens | 19 procent |
| Helemaal oneens | 6 procent |
| Weet ik niet | 1 procent |
De redelijk grote afkeer tegen advertenties doet terugdenken aan een eerder panel dat MSI-ACI hield voor Adformatie. Uit dat panelonderzoek bleek dat maar weinig Nederlanders bereid zijn om te betalen voor een reclamevrije versie van Facebook en/of Instagram. Men accepteert ook in WhatsApp liever advertenties dan te betalen voor een reclamevrije variant.
Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.
Stel in een paar klikken jouw mediaplan samen op Media.nl
Bekijk eerdere campagnes en krijg inzicht in wat werkt
