Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm

Media.nl - Imke-1180-x-664-(1)

Tijdens de test, die liep van begin juni tot half juli, werd het televisiescherm verdeeld in vier zones: het reguliere reclameblok (met audio), live studiobeelden van RTL Boulevard, een aankondiging van het volgende onderwerp en het RTL Boulevard-logo. De test werd uitgevoerd onder ruim 400 kijkers via een online vragenlijst en aangevuld met eyetracking-onderzoek bij 80 deelnemers.

Positiever en dynamischer

De nieuwe vorm blijkt de kijker beter vast te houden: de View-Through Rate van het reclameblok steeg van 65 naar 70 procent en het aantal kijkers dat wegzapte, daalde significant. Ook ervaren kijkers de reclameblokken als positiever en dynamischer. Met name jongere kijkers (25-34 jaar) reageren enthousiast: 63 procent vindt de Split Screen-opzet aansprekend. Merkeffecten zoals merkherinnering en boodschapoverdracht blijven stabiel, wat erop wijst dat de extra schermzones de reclame niet afleiden, maar ook nog niet versterken.

Volgens Ad Alliance biedt de test waardevolle inzichten voor verdere optimalisatie. Zo gaven kijkers aan dat de live studiobeelden soms te lang duurden en meer variatie konden gebruiken. De verbeterpunten worden meegenomen in een tweede testfase, die later dit jaar plaatsvindt onder de vlag van Team Early, het innovatieteam van Ad Alliance dat nieuwe advertentiemogelijkheden samen met de markt ontwikkelt. Na afloop wordt bekeken of en hoe de Split Screen definitief wordt uitgerold.

Recent nieuws
Media.nl - Hak-Bestie-op-camping-nw-juist-25

[onderzoek] Jongeren willen wel gezond, maar kiezen vaker voor gemak

6 november 2025
Media.nl - Imke-1180-x-664-(22)

Transavia laat nieuwe merkidentiteit zien met campagne ‘Niet normaal gewoon’

4 november 2025
Media.nl - mt_heinz_friet_patat

Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van nationaal debat

31 oktober 2025
Met media.nl bespaar je meer tijd
op jouw marketingactiviteiten
Eenvoudig offertes aanvragen

Stel in een paar klikken jouw mediaplan samen op Media.nl

Altijd volledig inzicht

Bekijk eerdere campagnes en krijg inzicht in wat werkt

Media.nl - pexels-cottonbro-5052879

Relevant nieuws & trends uit de media als eerste in jouw mailbox

Media update 1x per maand
Stel zelf je interesse samen
Als eerste Last Minute Deals