AI-modellen geven vergeten mode een nieuw gezicht

Media.nl - mt_otrium_ovatars_dept_

‘Alle kleding hoort gedragen te worden’ is de missie van Otrium. Een missie die volgens medeoprichter Milan Daniels extra kracht krijgt door kunstmatige intelligentie. ‘Deze digitale avatars, geïnspireerd op mensen van allerlei achtergronden, geven ons de mogelijkheid om vergeten items op grote schaal nieuw leven in te blazen. Door de zichtbaarheid en creativiteit te vergroten, krijgt elk kledingstuk een eerlijkere kans om ontdekt en geliefd te worden.’

Het concept richt zich vooral op low-depth SKUs – kledingstukken waarvan nog maar enkele exemplaren beschikbaar zijn. Vanwege hun beperkte voorraad komen ze meestal niet in aanmerking voor een uitgebreide modelfotoshoot. Dankzij AI is dat verleden tijd: Otrium combineert eigen productfotografie met de virtuele modellen, zodat er alsnog hoogwaardige visuals kunnen worden gecreëerd.

Deze beelden worden vervolgens gebruikt op productpagina’s, in lookbooks en zelfs in geanimeerde campagnes. Het resultaat: een consistente, visueel aantrekkelijke presentatie die niet alleen de esthetiek van het platform versterkt, maar ook het verkooprendement verhoogt. Otrium verwacht met de inzet van de Ovatars een stijging van de conversiepercentages tussen de 15 en 50 procent.

Naast betere verkoopcijfers zorgen de Ovatars ook voor een kostenreductie. Otrium zag de uitgaven aan traditionele fotografie met zo’n 40 procent dalen. ‘We kunnen onze middelen nu veel gerichter inzetten voor groei en innovatie, zonder in te leveren op kwaliteit’, aldus Daniels. Bovendien draagt het project bij aan de duurzaamheid van het platform. Door het wegvallen van fysieke shoots en het efficiënter inzetten van bestaande voorraad, wordt verspilling tegengegaan. Alle kledingstukken op Otrium’s platform worden voortaan visueel vertegenwoordigd, wat zorgt voor maximale zichtbaarheid én een kleinere ecologische voetafdruk.

De Ovatars zijn meer dan digitale paspoppen. Elk van de zeven modellen heeft een eigen stijl, stemming en visuele identiteit, gebaseerd op data en klantinzichten. Zo is er Ava – The Minimal Muse, Zion – The Street Prodigy, en Luna – The Dream Caster. Andere namen zijn Kai – The Future Classic, Noor – The Power Pose en Sam – The Timeless Rebel. Ieder van hen spreekt verschillende klantsegmenten aan en zorgt zo voor een betere aansluiting bij uiteenlopende doelgroepen. Lucas Nutbey, SVP Strategy bij Dept: ‘Dit project vertegenwoordigt de toekomst van modetechnologie, waar data, design en technologie samenkomen. Het is een perfect voorbeeld van hoe AI zakelijke uitdagingen kan oplossen én positieve verandering kan ondersteunen.’

De Ovatars helpen bestaande kleding sneller hun weg naar klanten te vinden. Daarmee voegen ze een extra laag toe aan circulaire modepraktijken. Want hoe sneller een kledingstuk wordt verkocht, hoe kleiner de kans dat het blijft liggen of vernietigd wordt. En hoe minder productie nodig is om aan de vraag te voldoen.

Recent nieuws
Media.nl - Artis%20Dept

Artis en Dept sluiten strategisch partnerschap voor 'online natuurbeleving'

30 juni 2025
Media.nl - mt_product_locater-ai_praxis

Praxis introduceert AI-hulp in app voor winkelbezoek

30 juni 2025
Media.nl - mt_aldi_campagne_xxl

Aldi scoort met nieuwe XXL-fancampagne

30 juni 2025
Met media.nl bespaar je meer tijd
op jouw marketingactiviteiten
Eenvoudig offertes aanvragen

Stel in een paar klikken jouw mediaplan samen op Media.nl

Altijd volledig inzicht

Bekijk eerdere campagnes en krijg inzicht in wat werkt

Media.nl - pexels-cottonbro-5052879

Relevant nieuws & trends uit de media als eerste in jouw mailbox

Media update 1x per maand
Stel zelf je interesse samen
Als eerste Last Minute Deals