AI verlaagt de drempel maar verhoogt niet de lat

Merken kunnen met minder inspanning – en dus met kleinere budgetten – kwalitatief beter werk maken. In mijn ogen een win-win situatie. Ten eerste zorgt het ervoor dat de honderden tot duizenden reclame-uitingen die we als consument per dag te zien krijgen er beter uitzien, relevanter en wellicht zelfs inhoudelijk creatiever zullen zijn. Daarnaast zijn kleinere merken in staat om op een schaal marketing te bedrijven die tot voor kort onhaalbaar was. In een wereld en industrie waar het grote geld regeert, resulteert dit op zijn minst in een iets gelijker speelveld.
Als het niveau over de hele linie stijgt, betekent dit dat merken meer moeten doen om op te vallen. Adverteerders die het geld en de middelen hebben zullen er alles aan doen om de lat hoger te leggen. Met als gevolg dat briefings spannender worden en bureaus meer ruimte en budget krijgen om de randjes op te zoeken. Iets waar de afgelopen jaren, op diezelfde LinkedIn-feed, nogal eens over werd geklaagd: of het nou was over het gebrek aan humor, durf en innovatie of de sea-of-sameness.
Stel in een paar klikken jouw mediaplan samen op Media.nl
Bekijk eerdere campagnes en krijg inzicht in wat werkt
