De kracht van TikTok in het moderne zoekgedrag van consumenten

Stel je voor dat je een Spaans thema-etentje plant en inspiratie nodig hebt. Google je gewoon op ‘recepten voor etentjes’ of bezoek je misschien je favoriete receptenwebsite? Of geef je meer prioriteit aan je uiterlijk en probeer je misschien dat moeiteloze, wavy celebrity-kapsel te krijgen en ben je op zoek naar de beste air-hairstyler? Kijk je dan op Coolblue-recensies of check je Google Shopping?
Net als vele jongere consumenten, kun je ook TikTok gebruiken voor deze antwoorden. Wist je dat volgens een onderzoek in de VS** 55% van de consumenten de voorkeur geeft aan het onderzoeken van producten via video en sociale platforms? 2 op de 5 Amerikanen gebruikt zelfs TikTok als zoekmachine, waarbij bovendien 1 op de 10 Gen Z-gebruikers meer op TikTok dan op Google Search vertrouwt.
Er zijn al gesprekken gaande over hoe TikTok de nieuwe Google voor Gen Z zou kunnen zijn, maar daarin staat Nederland niet vooraan in de rij. TikTok groeit, maar daar is op dit moment alles wel gezegd. Annalect*** heeft samen met OMD onderzoek gedaan naar het zoekgedrag in Nederland, waaruit blijkt dat slechts 7% van de Nederlandse bevolking de voorkeur geeft aan video en sociale platforms als hun favoriete zoekmachine. Als we kijken naar TikTok, gebruikt slechts 11% van Gen Z TikTok als hun go to platform voor antwoorden op hun vragen. Daarentegen gebruikt 24% van deze jonge doelgroep Reddit daarvoor.
We zien wél zeker dat Google in gevaar is. Google geniet minder de voorkeur van Gen Z (slechts 70% zegt dat het de meest bruikbare zoekmachine is die er is – versus 82% van de Millennials en 80% van Gen X die de voorkeur geeft aan Google), echter deze kloof wordt niet opgevuld door TikTok of een ander social-mediaplatform. Nee, deze kloof wordt opgevuld door ChatGPT – waar 14% van Gen Z de voorkeur geeft aan het gebruik van de technologie van OpenAI.
Hoewel het gebruik van TikTok-zoekopdrachten minder massaal is in vergelijking met de VS, zien we wel dat trends in mediaconsumptie aan de andere kant van de plas, gemakkelijk worden overgenomen door consumenten in Nederland. Op die veranderingen in het consumentengedrag is dus nu het moment om als merk in te gaan spelen, zichtbaarheid binnen TikTok-Search.
Stel in een paar klikken jouw mediaplan samen op Media.nl
Bekijk eerdere campagnes en krijg inzicht in wat werkt
