De rol van tv, radio en online in 2025

Media.nl - iStock-590603926_0

“Televisie blijft het medium met de meeste impact,” stelt Ster-accountmanager Daphne Mylonas in deze vooruitblik op een nieuw mediajaar. Ze schetst hoe sterke programmering en slimme reclame-oplossingen adverteerders kansen bieden in een veranderend medialandschap.

Tv in 2025: groot bereik door sterke programmering Hoewel de rol van lineaire televisie verandert in het medialandschap, blijft televisie een impactvol mediumtype voor merken. “Het maandbereik is hoog, met een bereik van maar liefst 84%.’’ Met andere woorden: 84% van de Nederlanders kijkt binnen een maand op enig moment televisie. Dat maakt het een krachtig middel om een groot publiek te bereiken.

Mylonas  wijst op het belang van hoogwaardige programmering om kijkers te blijven boeien. “Programma’s zoals Wie is de Mol?, Even Tot Hier, en The Passion trekken jaarlijks miljoenen kijkers. Deze programma’’s kenmerken zich door hoge kwaliteit, maar ook actualiteit, waardoor de kijker ze graag live wil zien. Dat maakt onder andere dat lineaire tv haar positie behoudt”.”.

Ook weten nieuws- en sportprogramma’s de kijker goed te binden: ‘’De sportzomer van 2024 is een mooi voorbeeld van de relevantie van lineaire televisie. Wordt het spannend, of speelt er iets van nationaal belang? Dan schakelt men direct naar de televisie. Daarnaast blijft de vraag naar tv-reclame groter dan het aanbod. Ook dat zegt veel over hoe krachtig televisie nog steeds is. Zelfs met de verschuivingen in het medialandschap, blijft televisie het medium met de meeste impact.”

Ster maakt reclame toegankelijk voor iedereen De vraag naar tv-reclame is dus hoger dan het aanbod. Wat betekent dat voor de toegankelijkheid van tv-reclame voor merken? Ster heeft zich de afgelopen jaren hard gemaakt om adverteren op radio en televisie toegankelijker te maken. Door verschillende inkoopopties te bieden zijn er mogelijkheden voor organisaties met verschillende budgetten. Radio is voor startende adverteerders in het bijzonder een bereikbaar medium om in te stappen. Mylonas benadrukt hoe cruciaal deze toegankelijkheid is voor bijvoorbeeld startende adverteerders. “Met een klein budget kun je ook impact maken, mits je commercial goed is. Ster biedt tools zoals AdMeasure om campagnes vooraf te testen en te optimaliseren.”

Met initiatieven zoals de Ster Reclamestarter, het stappenplan Starten met Reclame en de de podcast met dezelfde naam geeft Ster startende adverteerders inzicht in wat er zoal mogelijk is voor hun bedrijf en organisatie. Mylonas: “Hiermee maken we de drempel lager voor organisaties om kennis te maken met de kansen en mogelijkheden van reclame op radio, tv en online.”

De keuze tussen tv, radio en online: wat past bij je doelstelling? Welk mediumtype kun je het beste kiezen? De keuze tussen  TV, radio en online display/video is volgens Mylonas sterk afhankelijk van de doelgroep, doelstelling, en het beschikbare budget. Het is een combinatie van deze factoren. De vraag is: wat wil je bereiken? Daarnaast benadrukt Mylonas het belang van maatwerk. “Ik werk met pakketten en formules die specifiek aansluiten bij de behoeften van de klant. Je kunt niet één strategie hanteren voor alle klanten.”

Sinds 2024 is ook online display – banners – op de kanalen van de NPO weer breed inzetbaar voor  bedrijven en organisaties. De afgelopen jaren konden alleen organisaties van algemeen nut van dit aanbod gebruik maken.

De toekomst: tv, radio en online blijven complementair Hoe ziet het medialandschap er in 2025 uit? Volgens Daphne blijft televisie een krachtig medium, ook online krijgt een steeds grotere rol. “De kijktijd van tv zal nog wat dalen, maar radio blijft redelijk stabiel  daar zien we geen extreme verschuivingen.”

Bron: Ster

Recent nieuws
Media.nl - Hak-Bestie-op-camping-nw-juist-25

[onderzoek] Jongeren willen wel gezond, maar kiezen vaker voor gemak

6 november 2025
Media.nl - Imke-1180-x-664-(22)

Transavia laat nieuwe merkidentiteit zien met campagne ‘Niet normaal gewoon’

4 november 2025
Media.nl - mt_heinz_friet_patat

Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van nationaal debat

31 oktober 2025
Met media.nl bespaar je meer tijd
op jouw marketingactiviteiten
Eenvoudig offertes aanvragen

Stel in een paar klikken jouw mediaplan samen op Media.nl

Altijd volledig inzicht

Bekijk eerdere campagnes en krijg inzicht in wat werkt

Media.nl - pexels-cottonbro-5052879

Relevant nieuws & trends uit de media als eerste in jouw mailbox

Media update 1x per maand
Stel zelf je interesse samen
Als eerste Last Minute Deals