Klantverlies dreigt voor zwijgende merken

Media.nl - cf_onderzoek_klantverlies

Vooral jongeren onder de dertig (27%) en ouderen boven de zestig (23%) laten zich in hun koopgedrag leiden door politieke overtuigingen. Merken als Amazon, McDonald’s, Tesla, Apple en Meta worden regelmatig genoemd als doelwit.

‘Nederlandse consumenten stemmen met hun portemonnee’, stelt Peter Mulder van Improof Research. ‘Bedrijven en merken die geen heldere maatschappelijke positie kiezen, riskeren niet alleen imagoschade maar ook omzetverlies als zij worden getroffen door een kopersstaking.’

Volgens Edwin van Wijk van Value@Stake stijgt de druk op merken om kleur te bekennen. ‘Moreel-ethische normen en politiek-maatschappelijke betrokkenheid worden steeds belangrijkere factoren bij het vormgeven van een effectieve merk- en communicatiestrategie.’

Uit het onderzoek blijkt dat 55% van de consumenten verwacht dat bedrijven zich uitspreken tegen controversieel beleid. Slechts 17% heeft een voorkeur voor politieke neutraliteit. ‘Wie zwijgt, stemt toe’, is de overtuiging van veel respondenten.

Recent nieuws
Media.nl - mt_massivemusic_rebranding

MassiveMusic bundelt krachten tot wereldwijde muziekpartner

11 juni 2025
Media.nl - Ontwikkeling%20netto%20mediabestedingen%20per%20mediumtype_2023_2024_20250514%20%281%29

Netto mediabestedingen stegen 7 procent in 2024

10 juni 2025
Media.nl - Ontwerp-zonder-titel-(20)

DPG Media zet nieuwe standaard in programmatic met eigen PMP Portal

5 juni 2025
Met media.nl bespaar je meer tijd
op jouw marketingactiviteiten
Eenvoudig offertes aanvragen

Stel in een paar klikken jouw mediaplan samen op Media.nl

Altijd volledig inzicht

Bekijk eerdere campagnes en krijg inzicht in wat werkt

Media.nl - pexels-cottonbro-5052879

Relevant nieuws & trends uit de media als eerste in jouw mailbox

Media update 1x per maand
Stel zelf je interesse samen
Als eerste Last Minute Deals