Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus

‘De impact van deze feature op de manier waarop het publiek nieuws tot zich neemt, kan enorm zijn,’ zegt Herman Wolswinkel, directeur van brancheorganisatie NDP in de zakenkrant.
In Engelstalige markten zijn de gevolgen al zichtbaar. Volgens Press Gazette daalde het verkeer naar de vijftig grootste nieuwssites tussen augustus 2024 en augustus 2025 fors: Forbes.com verloor 53% bezoekers, Washingtonpost.com 41% en CNN.com 31%. Alleen Substack noteerde groei. Hoewel ook sociale media hun nieuwsaanbod temperen, wijzen veel mediabedrijven vooral naar Google’s AI-functies als oorzaak.
Effecten nieuwe AI Modus op bezoek nieuwsmedia. Grafiek: FD / RVDW; bron: Similarweb
In Nederland blijven de bezoekersaantallen volgens het Nationaal Media Onderzoek voorlopig stabiel, maar mediabestuurders zien donkere wolken samenpakken, meldt het FD. ‘Op korte termijn staat er bij ons nog niks in de fik,’ aldus Stefan Havik van DPG Media, ‘maar voor de lange termijn maak ik mij wel zorgen.’ Rien van Beemen van Mediahuis Nederland noemt het ‘zorgelijk dat Google niet langer doorverwijst, maar zelf het platform wil zijn’.
Volgens Wolswinkel kan Google’s dominante positie botsen met de Europese Digital Markets Act. Uitgevers dringen in Brussel aan op een effectief opt-out-mechanisme voor het gebruik van journalistieke content door AI-bedrijven. Lees het volledige artikel hier.
bron: Het Financieele Dagblad | foto FT Weekend: Plant / Unsplash
Stel in een paar klikken jouw mediaplan samen op Media.nl
Bekijk eerdere campagnes en krijg inzicht in wat werkt
