Mediabrands: groei Nederlandse advertentiemarkt 10 procent door innovaties in digitale media

De wereldwijde advertentie-inkomsten van mediabedrijven is in 2024 met 10 procent gestegen tot 933 miljard dollar. De Nederlandse advertentiemarkt groeit met eveneens 10 procent naar een totaal van 6,8 miljard euro, volgens de Mediabrands Investment (Magna) Advertising Forecast 2024
Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen in Nederland:
– Digitale media blijven domineren. De uitgaven aan digitale advertenties stegen dit jaar met 14 procent dankzij de groei van retailmedia en ai-gestuurde targetingtechnologieën. Sociale media stegen met 18 procent, korte video’s met 16 procent en waren daarmee bijzonder succesvol.
– Out of home (OOH) groeit sterk. De OOH-markt groeide met 14 procent, mede dankzij de aandacht rondom de Olympische Spelen in Parijs en de beschikbaarheid van digitale buitenreclame.
– Audio-advertenties, waaronder podcasting en digitale radio, groeiden met 8 procent, geholpen door de lage kosten en een groeiend publiek.
– Terugval bij lineaire televisie. Terwijl digitale platforms zoals Videoland en HBO Max blijven groeien, daalden de televisie-advertentie-inkomsten met 2,3 procent tot 900 miljoen euro. Toch zorgden live evenementen en sportwedstrijden voor hoge kijkcijfers.
Stel in een paar klikken jouw mediaplan samen op Media.nl
Bekijk eerdere campagnes en krijg inzicht in wat werkt
