Ster verhoogt prijzen tv en houdt online ambities

Media.nl - Ster%20Focus

Prijszekerheid, transparante tarieven en stabiele inkoopmogelijkheden zijn voor 2026 belangrijke fundamenten voor het aanbod van Ster. Wel wordt de basisjaarprijs voor televisie bij Ster verhoogd. Voor radio geldt een minimale verhoging. Radio- en tv-tarieven worden per 2026 uitgedrukt in CPM’s.

Dat maakte Ster dinsdagmiddag bekend tijdens Ster Focus, een online uitzending over de plannen voor 2026.

Ster viert dit jaar het zestigjarig bestaan en zet vooral in op consistentie, betrouwbaarheid en duidelijkheid, maar heeft – net als eerder – ook ambities om online reclame weer op de kaart te krijgen.

In de uitzending sprak NPO-presentator Nadia Moussaid met salesmanagers Pim van Midde, Sabrina Pieters en Gerben Teelaonder meer over het aanbod van Ster in 2026.In grote lijnen zet Ster zijn beleid van de voorgaande jaren voort. Nieuw is dat radio- en televisietarieven komend jaar, net als online, uitgedrukt worden in CPM’s — oftewel, de kosten per duizend bereikte personen. Op deze manier wordt het volgens Van Midde eenvoudiger om de vergelijking te maken met digitale platforms.

Televisie: prijsstijging

Voor tv geldt dat er weer een sportjaar aankomt met twee grote evenementen: Olympische Winterspelen en het WK Voetbal voor mannen. Dit levert altijd extra reclame-aanbod op, maar tegelijkertijd verwacht Ster dat de lineaire kijktijd komend jaar ook weer daalt. Per saldo neemt het reclame-aanbod hierdoor maar licht toe.

De verhouding van vraag en aanbod, gecombineerd met diverse onzekere factoren, heeft als gevolg dat de druk op de capaciteit van Ster hoogt blijft. De basisjaarprijs voor televisie wordt daarom verhoogd naar 740 euro. De Your Time-inkoopopties, waarbij merken zelf reclameblokken kunnen kiezen, stijgen eveneens — net als de inkoopopties ‘voorkeurspositie’ en ‘hot spot toeslag’.

De plannen van directeur Frank Volmer voor kortere basisspotlengte lijken voorlopig van de baan.

Radio: minimale prijswijzigingen

Op radio geldt in de basis dat de prijzen minimaal wijzigen. Zo blijven de prijzen van NPO Radio 1, NPO Radio 5 en Combi 50+ gelijk aan 2025. NPO Radio 2 en Combi 25-67 jaar stijgen licht met 2 procent. 3FM wordt een paar procent goedkoper. De combi 25-54 jaar verandert in 25-59 jaar. Daarnaast komt er meer keuze in spreiding met de inkoopopties Basis, Plus en Premium, waarmee het mogelijk wordt om (een bepaalde mate van) gegarandeerde spreiding te kopen.

Online ambities

Sinds dit jaar kunnen adverteerders banners inkopen en dat kan ook volgend jaar weer. Pre-rolls blijven exclusief beschikbaar voor partijen van algemeen nut.

Ster wil nog altijd het digitale aanbod toegankelijk maken voor alle adverteerders. Daarover zijn gesprekken in Den Haag gaande. ‘Als de inkoop van online video weer voor iedere organisatie beschikbaar gesteld kan worden, levert dat extra inkomsten op. Deze kunnen de bezuinigingen bij de NPO enigszins opvangen.’

Oud-minister Eppo Bruins van OCW liet vorig jaar weten de reclamemogelijkheden van Ster mogelijk te verruimen na een extra bezuiniging van 50 miljoen op de publieke omroep bovenop de eerder afgesproken 107 miljoen. De NPO kreeg in december vorig jaar de opdracht 50 miljoen extra op te halen uit Ster-inkomsten. Bruins liet zelf ook een impactanalyse maken, waarvan de resultaten nu naar buiten komen.

Analyse SEO

Uit een recente analyse van SEO Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht (IViR) in opdracht van het ministerie van OCW bleek dat een verruiming van het reclamebeleid bij de Ster de publieke omroep jaarlijks tussen de 14 en 24 miljoen euro extra zou kunnen opleveren. Wel gaat de verruiming ten koste van andere Nederlandse mediapartijen, lieten de onderzoekers weten.

Recent nieuws
Media.nl - Hak-Bestie-op-camping-nw-juist-25

[onderzoek] Jongeren willen wel gezond, maar kiezen vaker voor gemak

6 november 2025
Media.nl - Imke-1180-x-664-(22)

Transavia laat nieuwe merkidentiteit zien met campagne ‘Niet normaal gewoon’

4 november 2025
Media.nl - mt_heinz_friet_patat

Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van nationaal debat

31 oktober 2025
Met media.nl bespaar je meer tijd
op jouw marketingactiviteiten
Eenvoudig offertes aanvragen

Stel in een paar klikken jouw mediaplan samen op Media.nl

Altijd volledig inzicht

Bekijk eerdere campagnes en krijg inzicht in wat werkt

Media.nl - pexels-cottonbro-5052879

Relevant nieuws & trends uit de media als eerste in jouw mailbox

Media update 1x per maand
Stel zelf je interesse samen
Als eerste Last Minute Deals