
De wijziging volgt op het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State in december. Met ingang van 2029 wordt de rijksmediabijdrage structureel met 13,4 miljoen verlaagd. Door de verlaging wordt de publieke omroep meer afhankelijk van reclame-inkomsten. In totaal wil het kabinet 150 miljoen euro op de publieke omroep bezuinigen.
Geen afbouw reclame op publieke lineaire zenders
De oorspronkelijke regel om de reclametijd op publieke lineaire zenders af te bouwen tot vijf procent in 2026 – ingesteld onder het vorige kabinet – is losgelaten. Het huidige maximum van acht procent wordt nu als nieuwe grens vastgelegd. Volgens het kabinet is deze aanpassing noodzakelijk om de lagere rijksbijdrage te compenseren zonder verlies van kwaliteit of bereik.
Komende zomer komt het kabinet met bredere hervormingsvoorstellen voor NPO. Dan is er ook een impactanalyse van de gevolgen voor commerciële mediapartijen.
50 miljoen
De NPO kreeg in december van het kabinet de opdracht 50 miljoen extra op te halen uit Ster-inkomsten. Ster meldde daarvoor mogelijkheden te zien ‘zonder dat commerciële exploitanten worden gehinderd’.
Protest programmamakers
Ruim duizend programmamakers, journalisten en medewerkers van de publieke omroepen zijn maandag een actie begonnen om de bezuiniging van ruim 150 miljoen euro op de NPO terug te draaien.
Om de actie kracht bij te zetten is maandag beschermdepubliekeomroep.nl gelanceerd.

Met media.nl bespaar je meer tijd op jouw marketingactiviteiten
Stel in een paar klikken jouw mediaplan samen op Media.nl
Bekijk eerdere campagnes en krijg inzicht in wat werkt
